Thursday, August 21, 2014

Breakfast bar

Assalamualaikum...

Saya masih lagi nak kongsikan aktiviti masak-masak saya di Perth. Hari ini saya nak kongsi aktiviti saya buat breakfast bar. Idea ini saya dapat dari kawan saya, Saf. Kebetulan ramai pula kawan-kawan yang mencuba. Apa lagi, bila seorang cuba, yang lain pun akan ikut juga. Saya sudah tentu tidak terkecuali. Beberapa minggu sebelum tu saya ada ambil majalah dari coles atau woolies (saya lupa) dan ada pula resepi tersebut. So, saya hanya guna resepi itu sahaja. Alhamdulillah suami dan anak-anak suka lebih-lebih lagi Ustaz Zaki :) . Selamat mencuba!


Ingredients :-

300gm rolled oats
150gm chopped row nuts (combination of almond, cashews, walnuts and macademia)
100gm sunflower seeds
75gm chopped dried apple
50gm desiccated coconut
400gm sweetened skim condensed milk

1. Preheat oven to 140 celcius. Line 2x20cm square pans with baking paper. Combine dry ingredients in a large bowl.

2. Empty condensed milk into a small saucepan and stir over low heat until warm. Pour over the dry ingredients and gently mix until all of the dried mixture is coated.

3. Divide the mixture evenly between the pans. Press down with the back of the spoon. Bake for 50-60 minutes until golden. Remove from oven and cool in pan before slicing each into 10 bars.



         
                                                       Bahan-bahan yang diperlukan


                                      
                                            Bahan-bahan setelah dicampur dengan susu


                                      
                                             Setelah dibakar dan disejukkan kita potong


                                       
                                                Biar betul-betul sejuk sebelum disimpan







No comments:

Post a Comment