Tuesday, December 11, 2012

Carrot Raisin Cake with Cream Cheese Frosting

Assalamualaikum...

Sempena jemputan makan malam adik-adik undergrad yang lepas, saya membuat sebiji karot kek. Bagi saya resepi ini sangat sedap. Saya dapat resepi ini dari mama. Mama kata dia ambil dari kakak ipar saya. Panjang pula ceritanya. Resepi ini saya dapat hanya kek semata-mata. Hiasan saya guna resepi lain. Saya menggantikan kacang instead of walnut kerana ketiadaan walnut. Anda boleh menghias kek dengan lebih menarik lagi kerana saya memang kurang berbakat walaupun nak kata alatannya yang saya guna macam lengkap je :)


Selamat Bercuti buat warga Curtin

Macam-macam ukiran saya tampal

Ingredients :-

150gm carrot (grated)
1 tbs lemon zest
30gm raisin
30gm black raisin
3 tbs orange juice
185gm butter
160gm brown sugar
4 eggs (separated)
20gm caster sugar
1 tsp vanilla essence

Dry ingredients (Siff together) :-

185 gm plain flour
3/4 tsp baking powder
1/4 tsp bicarb soda
45gm chopped walnut


1. Grease sides and line base of 19cm cake tin. Soak raisin in orange juice.
2. Cream butter and sugar. Beat in egg yolks 2 at a time. Beating well. Add vanilla essence.
3. Whisk egg whites until foamy. Add caster sugar and continue whisk.
4. Stir carrot and lemon. Add raisin. Slowly fold in egg whites followed by dry ingredients. Add walnut.
5. Baked for 180 degree Celsius about 55 to 60 minutes. 

No comments:

Post a Comment