Monday, October 15, 2012

Pikelets with caramel strawberry untuk sarapan anak-anak

Assalamualaikum...

Pagi tadi saya fikir menu untuk sarapan anak-anak. Saya surf internet dan dapat juga resepi yang senang dan segala bahan-bahan pun ada dalam gerobok. Sepatutnya resepi dengan pisang, tetapi tiada pisang di rumah dan saya gantikan dengan strawberry. Resepi saya ambil dari laman web taste.com.au.


Untuk Ahmad Harraz


Bahan-bahan  (Pikelets) :

1 cawan self-raising flour
1 sudu besar gula 
3/4 cawan (185 ml) susu - saya guna full cream 
1 biji telur
secubit garam


Cara-cara :

1. Ayak tepung dan gula ke dalam bekas serta masukkan garam. (Bahan A)
2. Pukul telur dan susu bersama-sama dan masukkan ke dalam bahan A, pukul sehingga sebati.
3. Panaskan non-stick frypan over medium heat dan lenserkan dengan sedikit mentega. Masukkan beberapa sudu besar bancuhan dan masak selama 30 saat atau sehingga beberapa gelembung udara timbul.
4. Balikkan dan masak lagi selama 1 minit.


Caramel sauce


Bahan-bahan (Caramel) :

50gm mentega
45gm gula perang
80ml thickened cream
4 biji strawberry untuk hiasan

Cara-cara :

1. Cairkan mentega ke dalam frying pan over medium heat. Tambahkan gula dan kacau sehingga 2 ke 3 minit atau sehingga gula larut.
2. Tambahkan cream dan masak sehingga 1 ke 2 minit atau sehingga sos mendidih. Kacau selama 2 minit atau sehingga sos menjadi pekat. 




No comments:

Post a Comment