Wednesday, March 28, 2012

Harraz dan sekolah

Assalamualaikum...


Hari pertama ke sekolah. NO hat, NO play!


Alhamdulillah hampir 2 bulan Harraz sudah ke sekolah. Bukanlah setiap hari. Ada 1 minggu - 3 hari (Rabu, Khamis dan Jummat), manakala 1 minggu lagi - 2 hari (Khamis dan Jumaat). Bermula pada jam 8.30 pagi dan berakhir jam 2.30 petang. Hari pertama ke sekolah, saya lihat dialah yang paling excited, menyapa sesiapa sahaja di sekolah, guru dan ibu bapa yang ada di situ. Cumanya Harraz kelihatan sedih apabila kami ingin pulang.


Sehari selepas ke sekolah, kami bertolak ke Melbourne. Bermakna Harraz bercuti selama dua minggu. Sekembali dari Melbourne, Harraz mula tidak mahu ke sekolah. Ya, saya faham bahawa mood bercuti masih belum habis lagi. Memang la kena sabar. Bangun pagi dah meragam, menangis bila kami hantar sampai satu hari tu, cikgunya terpaksa dukung Harraz dan bawanya ke tempat lain dan saya cepat-cepat keluar dari kelas. Saya pula yang terpinga-pinga. Hehe....2 minggu selepas itu, no more tears! Setiap hari nak ke sekolah. 


Apa yang perlu saya siapkan jika anak nak ke sekolah? 


1. Lunch Box
Saya kena sediakan makanan Harraz untuk waktu rehat dan tengahari. Kalau dulu saya selalu buntu nak masak apa tetapi sekarang ini saya masak 1 nasi goreng dan 1 sandwich atau pancake atau sewaktu dengannya. Yang pasti nasi goreng mesti kena ada. Setiap kali buat nasi goreng, habis juga makan. Air saya sediakan air berperisa. Setiap kali bekalkan air masak, macam tak pernah minum je. Bila buat air perisa, habis pula. Buah-buahan boleh diberi yang belum potong kerana pembantu cikgu akan potongkan.


2. Beg sekolah

Pastikan di dalam beg sekolah ada topi, baju dan seluar (spare). Sudah 2 kali cikgu bekalkan seluar dan baju basah dalam beg Harraz. Saya tak tahu apa yang Harraz buat dalam tandas. Kena selalu buat praktikal di rumah - wipe dengan tisu bila membuang. 


Sangkut beg dulu

3. Uniform sekolah
Ambil sahaja baju dan seluar yang telah digosok serta socks jangan lupa.




Antara hasil kerja di sekolah



Setakat ini, mungkin senang lagi untuk menguruskan anak. Kalau anak sudah ke sekolah rendah atau menengah sudah tentu kena membantu untuk menyiapkan kerja sekolah pula. InsyaAllah masa saya akan tiba jua. Selamat mengurus buat semua ibu dan bapa!

No comments:

Post a Comment