Thursday, October 20, 2011

Bertukar angin broadband... Virgin Mobile ke TPG

Assalamualaikum...


Sudah lama saya tak menulis. Bukannya apa, saya tak boleh online kerana internet di rumah sudah habis data allowance. Macam tau-tau je tuannya nak tukar TPG kerana sebelum tu memang kami tak pernah exceed. Ini kali pertama. Saya bukanlah orang yang arif untuk bercerita tentang ICT ni, cuma sedikit pengalaman sahaja. Sebelum ini kami menggunakan Postpaid Mobile Broadband (Virgin Mobile) AUD50 sebulan dengan data allowance sebanyak 7GB. Memang tidak dapat dinafikan mobile broadband tidak selaju wired internet. Seringkali terganggu sewaktu menggunakannya. Tapi kami tetap puas hati barangkali sudah lama menggunakannya.


Entah bila suami saya tiba-tiba sahaja nak bertukar angin. Terdapat banyak pilihan broadband provider yang boleh dibuat seperti TPG, Optus, Bigpond, iiNet, dodo, Westnet dan Vodafone. Setelah membuat perbandingan dan menilai dari segi kos dan kualiti di kediaman kami, suami saya telah memilih TPG-ADSL2 with Home Phone Bundle + unlimited download, AUD60 sebulan tidak termasuk telefon rumah. Kami hanya sign kontrak selama 6 bulan, kiranya tempoh percubaan. Kalau bagus, insyaAllah sambung lagi. Setakat 2 hari menggunakannya, saya sangat berpuas hati. Tambahan pula sudah ada telefon rumah, senanglah untuk telefon ibu. Kadarnya 6 sen seminit sahaja telefon ke Malaysia. 




Nak buat apa pula dengan Mobile Broadband Virgin ni? Saya tiada jawapan. Kontrak pun belum habis lagi. Mungkin suami saya ada jawapan. Hopefully bila dah ada internet bagus ni, semakin lancarlah suami untuk membuat thesis dan barangkali juga suami saya jarang pergi ke uni......




Test untuk melihat kelajuan internet


Kelajuan internet pada waktu ini







No comments:

Post a Comment