Thursday, September 29, 2011

Telefon - pengubat rindu

Assalamualaikum...


Sudah seminggu saya tidak mendengar suara ibu dan ayah. Suara itulah pengubat hati di kala kejauhan, walaupun di mana-mana hatta sewaktu di sekolah menengah sekalipun. Saya bersekolah di Sekolah Raja Perempuan Taayah, Ipoh dan rumah saya di Bota. Jarak perjalanan 45 minit. Masih lagi dekat jika dibandingkan sekarang. Saya masih ingat ketika berada di tingkatan 1, bilik saya RPBB berdekatan dengan telefon awam. Sudah tentulah saya menggunakan peluang ini untuk menelefon rumah sekerap yang mungkin. 3 kali sehari, pagi petang dan malam - 10 sen setiap kali panggilan. Cukup mendengar suara dan bertanya khabar membuatkan hati  saya tenang.


Saya terus menelefon ibu tadi. Bertanya khabar ibu, ayah dan adik-adik. Tak ketinggalan dan memang tak pernah tinggal rasanya bertanya khabar tentang kucing-kucing yang berada di rumah. Ibu kurang sihat sedikit kerana sejak akhir-akhir ini kerap membantu ayah di kebun. Sakit belakang, sakit urat. Namun, sudah pun berjumpa doktor dan makan ubat, Alhamdulillah.. Ibu ayah sangat suka berkebun. Tanamlah apa-apa pun, InsyaAllah berhasil. Ibu ada menanam cili sewaktu duduk bersama saya di sini. Sehat pokok cili ibu. Tapi bila ibu pulang,  faktor cuaca dan juga saya yang tak pandai mengadun pokok menyebabkan mati pokok cili ibu. Dalam seminggu saya akan pastikan telefon ibu atau ayah sekali atau dua. Berbeza dengan suami yang akan menelefon mama mungkin 2 minggu sekali dengan masa boleh sampai 1 jam atau lebih. 


Apa yang penting, bertanya khabarlah kepada ibu dan ayah. Mereka mesti menunggu kalian telefon. Jika rumah dekat, boleh melawat. InsyaAllah, tak rugi jika kita bertanya khabar. 




Ibu dan Ayah


No comments:

Post a Comment